מצה – "לחם האמונה" הבנת דין מניעת אכילה בערב פסח

פסח, מאמרי פסח, חגי ישראל, יודאיקה, תשמישי קדושה, שופרות מהדרין, מזוזות כשרות, תפילין מהודרים, מפעל ייצור שופרות, תקיעת שופר, מבצעי פסח, מתנות לחגים, שופר לראש השנה, מזוזות לחג, שננתם מאמרי פסח, שופרות בעבודת יד, מוצרי יהדות איכותיים. לימוד תורה, Torah Study, גמרא, Gemara, ישיבה, Yeshiva, חידושי תורה, Torah Innovations, שיעורים תורניים, Torah Lessons, מדרשים, Midrash, לימוד בעיון, Intensive Study, שיעור תורה אונליין, Online Torah Lesson, גמרא בעיון, Gemara Analysis, לימוד מקוון, Online Learning, סדר לימוד גמרא, Gemara Study Schedule, תוספות על גמרא, Gemara Tosafot, כלי עזר ללימוד, Study Aids, פניני הלכה, Halachic Insights, חידושי תורה יומי, Daily Torah Innovations, שמועות תורה, Torah Teachings, דפי עבודה גמרא, Gemara Worksheets, גמרא סוטה, Gemara Sotah, שאלות על גמרא, Gemara Questions, סיכום לימוד תורה, Torah Study Summary, ספרי הלכה, Halachic Books, חידושי תורה בכתיבה, Written Torah Innovations, לימוד יומי תורני, Daily Torah Learning, סיכום דף יומי, Daily Daf Summary, לימוד תורה במינויים, Torah Learning in Groups לימוד תורה, תלמוד תורה, ישיבה, בית מדרש, לימוד גמרא, דף יומי, סוגיות התלמוד, שיטות הראשונים, שיטות האחרונים, פשט וסוד, פלפול תלמודי, חידושי תורה, סוגיות עמוקות, תלמוד בבלי, תלמוד ירושלמי, גמרא עם פירוש, שיעורי תורה, לימוד בעיון, חקירות תלמודיות, כללי התלמוד, ספרי ראשונים, ספרי אחרונים, מפרשי הגמרא, שו"ת, תשובות רבנים, ספרי הלכה, פירוש רש"י, פירוש תוספות, קצות החושן, נתיבות המשפט, לימוד בעיון, עיון ישיבתי, סדר הלימוד, מסורת תורה שבעל פה, קול הלשון, מאגרי תורה, כלי עזר ללימוד תורה, תוכנות ללימוד גמרא, אפליקציות תורניות, ספריות תורניות, שיעורי תורה מוקלטים, לימוד תורה אונליין, שיטת בריסק, דרך הלימוד הישיבתי, ביאורי סוגיות, אנציקלופדיה תלמודית, משנה תורה, שולחן ערוך, בתי מדרש וירטואליים, חיפוש בתלמוד, חיפוש בפוסקים, לימוד הלכה למעשה, פרויקט השו"ת, מאגרי מידע תורניים, פענוח ראשי תיבות תלמודיים, סדרת ספרי עיון, Torah study, Talmud study, Yeshiva, Beit Midrash, Daf Yomi, Talmudic discourse, Rishonim commentaries, Acharonim commentaries, Peshat and Sod, Talmudic analysis, Chidushei Torah, deep Talmudic discussions, Babylonian Talmud, Jerusalem Talmud, Gemara with commentary, Torah lectures, in-depth learning, Talmudic investigations, Talmudic principles, Rishonim books, Acharonim books, Gemara commentators, Responsa, Rabbinic answers, Halacha books, Rashi commentary, Tosafot commentary, Ketzot HaChoshen, Netivot HaMishpat, analytical study, Yeshiva-style learning, study methodology, Oral Torah tradition, Kol Halashon, Torah databases, Torah study tools, Talmud learning software, Jewish learning apps, Torah libraries, recorded Torah lectures, online Torah study, Brisker method, Yeshiva learning approach, Talmudic interpretations, Talmudic Encyclopedia, Mishneh Torah, Shulchan Aruch, virtual Beit Midrash, Talmud search tools, Halachic research, Responsa Project, Torah knowledge databases, decoding Talmudic abbreviations, advanced Talmudic study books, בדיקת שופר, כשרות מהדרין, Mehadrin Kosher, כשרות הידור, Kosher Quality, בד"ץ, Badatz, כשרות רבנות ראשית, Chief Rabbinate, כשרות בחו"ל, Kosher Abroad, כשרות לנדא, Landa Kosher, כשרות OU, OU Kosher, כשרות OK Kosher, OK Kosher, כשרות כשרות מהדרין לישראל, Mehadrin Kosher in Israel, כשרות הדרין מהדרין לכל העולם, Mehadrin Kosher Worldwide, כשרות רב פוסק, Rabbinical Judgment. הרב מושקוביץ הלכות שופר, הרב מושקוביץ הלכה, הרב רועי מושקוביץ, רוז'ין, חסידות, סאדיגורא, סדיגורא, מלכות רוזין, אדמורים, עתיקות, רשות העתיקות, קדם, מכירות פומביות, SALE, שופר, שופרות, ייצור שופרות, בית מלאכה לייצור שופרות, סוגי שופרות, שופרות קלי תקיעה, שופרות בני ברק, שופרות בהכשר הבדץ, שופרות לחתונה, שופרות ירושלים, shofar, shofarot, תקיעת שופר, ראש השנה, יהדות, חנות יודאיקה, חנות מוצרי דת, שופר איל, שופר תימני, שופר מרוקאי, שופר בבלי, שופר טבעי, שופר קודו, שופר אנטילופה, שופר מספר 1, שופר קל תקיעה, קלי תקיעה, קלותקיעה, קַלוּתְּקיעָה-כשרות צמודה - המרכז לשופרות קליתקיעה, קול שופר מפעל שופרות ומרכז מבקרים שופר למכירה אונליין ...בדיקת שופר, כשרות מהדרין, Mehadrin Kosher, כשרות הידור, Kosher Quality, בד"ץ, Badatz, כשרות רבנות ראשית, Chief Rabbinate, כשרות בחו"ל, Kosher Abroad, כשרות לנדא, Landa Kosher, כשרות OU, OU Kosher, כשרות OK Kosher, OK Kosher, כשרות כשרות מהדרין לישראל, Mehadrin Kosher in Israel, כשרות הדרין מהדרין לכל העולם, Mehadrin Kosher Worldwide, כשרות רב פוסק, Rabbinical Judgment. הרב מושקוביץ הלכות שופר, הרב מושקוביץ הלכה, הרב רועי מושקוביץ, רוז'ין, חסידות, סאדיגורא, סדיגורא, מלכות רוזין, אדמורים, עתיקות, רשות העתיקות, קדם, מכירות פומביות, SALE, בדיקת שופר, כשרות מהדרין, Mehadrin Kosher, כשרות הידור, Kosher Quality, בד"ץ, Badatz, כשרות רבנות ראשית, Chief Rabbinate, כשרות בחו"ל, Kosher Abroad, כשרות לנדא, Landa Kosher, כשרות OU, OU Kosher, כשרות OK Kosher, OK Kosher, כשרות כשרות מהדרין לישראל, Mehadrin Kosher in Israel, כשרות הדרין מהדרין לכל העולם, Mehadrin Kosher Worldwide, כשרות רב פוסק, Rabbinical Judgment. הרב מושקוביץ הלכות שופר, הרב מושקוביץ הלכה, הרב רועי מושקוביץ, רוז'ין, חסידות, סאדיגורא, סדיגורא, מלכות רוזין, אדמורים, עתיקות, רשות העתיקות, קדם, מכירות פומביות, SALE, שופר, שופרות, ייצור שופרות, בית מלאכה לייצור שופרות, סוגי שופרות, שופרות קלי תקיעה, שופרות בני ברק, שופרות בהכשר הבדץ, שופרות לחתונה, שופרות ירושלים, shofar, shofarot, תקיעת שופר, ראש השנה, יהדות, חנות יודאיקה, חנות מוצרי דת, שופר איל, שופר תימני, שופר מרוקאי, שופר בבלי, שופר טבעי, שופר קודו, שופר אנטילופה, שופר מספר 1, שופר קל תקיעה, קלי תקיעה, קלותקיעה, קַלוּתְּקיעָה-כשרות צמודה - המרכז לשופרות קליתקיעה, קול שופר מפעל שופרות ומרכז מבקרים שופר למכירה אונליין ...שופר מכסף, שופר מצופה כסף, שופר כסף טהור, שופר מעוצב, שופר יוקרתי, שופר מהודר, שופר עם חריטה, שופר עם עיטורים, שופר מתנה, שופר ייחודי, שופר נדיר, שופר איכותי, שופר כשר, שופר תקני, שופר מהדרין, שופר לתפילה, שופר לראש השנה, שופר לימים נוראים, שופר מקורי, שופר אמיתי, שופר קול חזק, שופר קל לתקיעה, שופר קטן, שופר גדול, שופר מרהיב, שופר בעבודת יד, שופר אומנותי, שופר יהודי, שופר מעוטר, שופר עם כיתוב אישי, שופר אישי, שופר בעיצוב מיוחד, שופר מרוקאי, שופר תימני, שופר אשל, שופר איל, שופר מהמפעל, שופר עד הבית, קניית שופר, איפה לקנות שופר, שופר משלוח חינם, שופר עם אחריות, שופר מתנה לבר מצווה, שופר מתנה לחתן, שופר מתנה לסבא, שופר חנות אונליין, שופר מקורי מהמפעל, שופר אספנות, שופר עם הדגשה על הצליל, שופר לצדיקים, שופר עם עיטור זהב, שופר מכסף וזהב.

שתף את הפוסט

 שנינו במשנה בפסחים דף צט: את האיסור לאכול בערב הפסח מסמוך למנחה.
 וברשב"ם מבואר שהטעם הוא כדי שיבוא האדם תאב לאכילת המצה, או מחשש אכילה גסה (עיין רשב"ם שם במשנה ובגמ').

הגמרא עומדת על כך שלכאורה ישנו איסור לאכול בכל ערבי שבתות וימים טובים, כדי שיבוא האדם תאב לסעודה, ומיישבת שמשנתנו לשיטת ר' יוסי, הסובר שאין איסור לאכול בערבי שבתות וימים טובים, אך מפאת חיוב מצה מודה.

(והגם שיש מצוות אכילה גם בשבת ויום טוב, חלוקה מצוות אכילת שבת ויום טוב, שיסודה מדין עונג ולכן המצטער באכילתו פטור, ממילא גם אם יבוא לכדי אכילה גסה על ידי אכילתו מערב שבת לא ביטל מצווה, שהרי אינו מתענג כעת באכילתו, לבין מצוות אכילת מצה שמצוות "אכילה" היא. עיין בר"ן ור' דוד במקום).

הגמרא מציעה אפשרות שנייה ליישב את המשנה אף לשיטת ר' יהודה, שחמור יותר ערב פסח, שנאסר כבר מסמוך למנחה. לאחר מכן, הגמרא חוזרת בה לכאורה מכוח ברייתא, שממנה נראה שר' יהודה אוסר בכל ערבי שבתות מסמוך למנחה.

על האפשרות שר' יוסי מודה בערב פסח מקשה הגמרא: הרי שנינו מימרא דר' יוחנן ור' יוסי בר חנינא, שהלכה כר' יהודה בערב הפסח וכר' יוסי בשאר שבתות וימים טובים, ומזה נראה שנחלק ר' יוסי אף בערב פסח.

הגמרא מיישבת שצריך לומר שמימרא זו נסובה על מחלוקת ב"הפסקה". כלומר, שאפילו אם התחילו בהיתר, לר' יהודה, וקידש עליהם היום, חולקים ר' יהודה ור' יוסי במחלוקת נוספת: האם חייב להפסיק את אכילתו מצד כבוד שבת ודין קידוש במקום סעודה, שמחייב לא רק להעמיד סעודה בשביל הקידוש, אלא גם להקדים קידוש לפני אכילות של שבת, כדי להגדיר אכילות שבת שבאות מצד קדושת היום.

(כך מבאר הר"ן את הסיבה לכך שנאסרת אף טעימה כלשהי לפני קידוש, שלא כשאר איסורי אכילה לפני קיום מצוות).

בזה נאמר שהלכה כר' יהודה בפסח, שחייב להפסיק את אכילתו שהתחיל בה מבעוד יום ולברך ברכת המזון לסלק אכילתו (ועיין בזה צדדים בראשונים בגדר הפסקה – האם על ידי ברכת המזון או סילוק שולחן) ולהתחיל סעודה חדשה של יום טוב, ובשאר ימים טובים ושבתות – כר' יוסי, שאין מחויב להפסיק אלא גומר אכילתו.

להלכה, פוסק השולחן ערוך וכך דעת רוב הראשונים, שהן בפסח והן בשאר שבתות וימים טובים, אם אכל וקידש עליו היום, פורס מפה ומקדש (כדעת ר' יוחנן בשם שמואל).

אך הרשב"ם לא פסק כך, וכן בהשגות הראב"ד על הרי"ף (ונראה שאולי כך למד ברי"ף), שנוקטים שדווקא בשבת ויום טוב פורס מפה ומקדש, אך בערב פסח חמור דינו שמצריך הפסקה גמורה.

הראב"ד מבאר בהשגותיו שם, שכמו שחמור דין האכילה מבערב, כך גם חמור דין ההפסקה.

ועיין בזה בדברות משה, מה שביאר בעניין.

איך שלא יהיה, צריך ביאור במה שהחזיקה הגמרא את דין ההפסקה כחמור יותר בפסח, שהרי העמידה את מימרת ר' יוסי בר חנינא ור' יוחנן דאיירי ב"הפסקה", ופוסקים בפסח כר' יהודה ובשאר ערב שבתות כר' יוסי.

(ולבוא ולדון שמצד חיוב ארבע כוסות, שסדרן הוא: כוס של קידוש, כוס של הגדה, ברכת המזון וכוס של הלל. ואם לא יפסיק כר' יהודה אלא ימשיך אכילתו, ישתנה סדר ארבע כוסות – כמבואר בתוספות שם. אך עדיין לא מספיק מדוע נדרשת הפסקה גמורה, ולא די בפריסת מפה וקידוש).

ולכאורה, יסוד העניין נעוץ בגדר חיוב אכילת המצה, שגדרו דורש "הפסקה".

אולי בביאור העניין, ונידרש פה גם למעט דברי אגדה, נביא מנהג שיסודו בגמרא (פסחים קטו:), של סילוק שולחן לאחר קידוש ולפני אמירת ההגדה, כדי לעורר את התינוקות שישאלו על עקירת השולחן לפני האכילה – בשונה מכל השנה, שלאחר קידוש ניגשים לאכול.

המשנה ברורה מביא את דברי המגן אברהם בשם המהרי"ל (סימן תעג), שבתשובה לבן על עקירת השולחן, אומרים לו שאנו מחויבים לספר ביציאת מצרים לפני אכילת המצה.

(יש שלא נהגו בכך היום, שאוכלים על שולחנות גדולים).

ולכאורה, יסוד העניין אינו מצד דין כללי של איסור אכילה לפני מצוות, בפרט שכאן אכילת מצה גופה מצווה היא, אלא עניין אחר:

מטרת הסיפור היא גם להעמיד את אופן אכילת המצה, וכמו שנדרש "לחם עוני" – שצריך לענות על המצה דברים הרבה, ובהכרח לפני אכילתה, שעונים עליה ומחילים עליה דברים כדי להעמיד את צורת המצה לצורך קיום המצווה בה.

בתוספת ביאור לעניין שאנו באים להעמיד את המצה כלחם האידיאלי, מבואר ברמח"ל (דרך ה', חלק ד', פרק ח'), שזהו הלחם שהיינו צריכים לאכול כל השנה, אלא שאין הדבר שייך, משום שתהליך החימוץ מטעים ומקל על העיכול.

בליל הסדר, אנו באים להעמיד את צורת האכילה הנכונה בתחילת השנה – בעת יציאתנו והפיכתנו לעם ה', שנותן תכלית וכיוון לכל העולם, ואף אכילתו שונה.

כל שינויי הלילה הזה, שעליהם אנו שואלים "מה נשתנה", הם באופני האכילה, כדי לומר שבכל שטחי החיים סדר חדש ושונה יש לנו, לעם ה'.

באותה מידה שראש לכל הקידושים הוא קידוש ליל הסדר, בלילה של בחירתנו לעם ה' – "ורוממנו מכל עם", כך אכילת המצה היא ראש לכל האכילות.

אולי זה יסביר מדוע נדרשת הפסקה גמורה של אכילת החול, שהרי יש כאן התחלה של סדר מיוחד, הנצרך באכילת המצה.

זהו עניינה – להעמיד אופן אחר של אכילה, ובהכרח צריכה היא להיות מובדלת מאכילה של חול, ולכן חמור דין ההפסקה שלה.

מאמרים נוספים

מובילים בשירות מובילים בכשרות