דילוג לתוכן

מצוות בניית סוכה – הכשר מצווה או מצווה בפני עצמה?

Google, YouTube, Weather, Web, WhatsApp, Facebook, Translate, IPL, Web WhatsApp, Amazon,שופר, שופרות, ייצור שופרות, בית מלאכה לייצור שופרות, סוגי שופרות, שופרות קלי תקיעה, שופרות בני ברק, שופרות בהכשר הבדץ, שופרות לחתונה, שופרות ירושלים, shofar, shofarot, תקיעת שופר, ראש השנה, יהדות, חנות יודאיקה, חנות מוצרי דת, שופר איל, שופר תימני, שופר מרוקאי, שופר בבלי, שופר טבעי, שופר קודו, שופר אנטילופה, שופר מספר 1, שופר קל תקיעה, קלי תקיעה, קלותקיעה, קַלוּתְּקיעָה-כשרות צמודה - המרכז לשופרות קליתקיעה, קול שופר מפעל שופרות ומרכז מבקרים שופר למכירה אונליין ...
בסוכה, מצוות הישיבה היא העיקר, אך בנייתה נחשבת להכשר מצווה. יש המציעים שההשתתפות בבניית הסוכה עצמה מהווה חיבור משמעותי למצווה.

שתף את הפוסט

מצוות בניית סוכה – הכשר מצווה או מצווה בפני עצמה?

הדיון ההלכתי סביב השאלה האם בניית הסוכה נחשבת מצווה עצמאית או רק הכשר מצווה, מעלה סוגיות מעניינות ביחס לתפקיד הבנייה בתוך מכלול קיום מצוות הסוכה. בעוד שהמסקנה הרווחת היא שאין מברכים על עצם הבנייה, השאלה היא האם היא חלק מהותי מהמצווה עצמה או הכנה בלבד למצוות הישיבה בסוכה.

1. מקורות מהתלמוד והראשונים

תלמוד ירושלמי (סוכה א, א):
במשנה הירושלמית מופיעה מחלוקת לגבי הברכה על בניית הסוכה. נאמר שם: "יכול יהא חייב על עשייתה? תלמוד לומר 'תעשה' ולא מן העשוי, מכאן אמרו כל העושה סוכה לעצמו מברך שהחיינו."
מדברים אלו עולה שהבונה סוכה מברך "שהחיינו" על הזמן, אך לא על עצם הבנייה כמצווה נפרדת. הירושלמי מבסס את הגישה לפיה הבנייה היא שלב מקדים והכשר למצוות הישיבה בסוכה.

רש"י (מכות דף ז:):
רש"י מחדד את העיקרון של "מצווה בו יותר מבשלוחו", לפיו יש מעלה גדולה כאשר האדם מקיים את המצווה בעצמו, ולא באמצעות שליח. בהקשר של בניית סוכה, למרות שמדובר בהכשר מצווה, יש חשיבות שהאדם יבנה את הסוכה בעצמו, אך אין בכך חובה או ברכה מיוחדת.

2. הכשר מצווה או מצווה בפני עצמה?

הפוסקים המרכזיים, כמו הרא"ש והטור (או"ח תרכה), מסבירים כי בניית הסוכה היא הכשר מצווה בלבד. כלומר, המצווה עצמה מתחילה רק כאשר האדם יושב בסוכה, והבנייה משמשת כהכנה לצורך קיום המצווה. בגמרא (סוכה דף ט:) מופיע שהדגש ההלכתי הוא על הישיבה בסוכה כקיום המצווה בפועל, ולא על הבנייה שלה.

3. כבוד השבת והכשר מצווה – השוואה והבחנה

יש להבחין בין הכשר מצווה לבין מצוות כמו כבוד השבת, כפי שמופיע בגמרא (קידושין מ"א:) על רב ספרא ורב יוסף שהכינו בעצמם את צורכי השבת. פעולתם נחשבת ככבוד השבת, המוגדרת כמצווה עצמאית, ולכן הכלל "מצווה בו יותר מבשלוחו" תקף במלואו. זאת בניגוד לבניית הסוכה, שהיא הכנה בלבד למצווה, ולכן אין בה את אותה מידת חשיבות מבחינת קיום אישי של המצווה.

4. מעלה בבניית הסוכה בעצמך

למרות שהבנייה נתפסת כהכשר מצווה, חז"ל והפוסקים מדגישים שיש מעלה בכך שאדם בונה את הסוכה בעצמו. הרש"י והירושלמי מסבירים כי גם אם לא ניתן לברך על הבנייה, הרי שיש הידור בכך שהאדם לוקח חלק פעיל בתהליך. אדם שאינו יכול לבנות את הסוכה כולה, יכול להדר ולבצע פעולה מהותית כמו הנחת הסכך – חלק חיוני בבניית הסוכה, שכן הסכך הוא המגדיר את הסוכה ככשרה ויוצר את "הסככה" הנדרשת לה.

5. מצוות נישואין אצל האישה והשוואה לבניית סוכה

מעניין להשוות זאת למקרה אחר שבו הכלל "מצווה בו יותר מבשלוחו" חל גם על מי שאינו מחויב ישירות במצווה. למשל, על פי הטור (אבן העזר סימן א'), האישה, אף שאינה מחויבת במצוות פרייה ורבייה כמו האיש, נחשבת שותפה במצוות הנישואין. מכאן שגם היא מקיימת את העיקרון "מצווה בו יותר מבשלוחו" כאשר היא מעורבת בתהליך הנישואין.

לעומת זאת, בבניית הסוכה, שאין בה חיוב ישיר של המצווה אלא רק הכשר מצווה, לא חל אותו עיקרון באותה מידה.

6. סגולה לעמוד מתחת החופה 

יש שכתבו שבניית הסוכה שייכת גם לעמידה תחת החופה, כאשר האדם מניח את הסכך בסוכה. בכוונה שכמו שהוא פורש את הסכך, כך יש לו תקווה להתחתן בעזרת ה' בשנה הקרובה.
סגולה זו מחזקת את הקשר בין מצוות הסוכה למצוות הנישואין, ומדגישה את ההבנה כי קיום מצוות הסוכה יכול להיות מקור לברכות בעתיד.

7. סיכום

בסיכומו של דבר, בניית הסוכה נחשבת להכשר מצווה ולא למצווה עצמאית, ולכן לא מברכים על הבנייה עצמה אלא על הישיבה בסוכה. עם זאת, ישנה מעלה הלכתית בכך שאדם מבצע את הבנייה בעצמו, על פי הכלל "מצווה בו יותר מבשלוחו", והידור זה יכול להיעשות אפילו על ידי השתתפות בחלק קטן מהבנייה, כמו הנחת הסכך.

מאמרים נוספים

יש לכם התלבטות? צריכים עזרה מקצועית? אנחנו כאן לכל שאלה

Google, YouTube, Weather, Web, WhatsApp, Facebook, Translate, IPL, Web WhatsApp, Amazon,

תפריט נגישות

מובילים בשירות מובילים בכשרות