פסח, מאמרי פסח, חגי ישראל, יודאיקה, תשמישי קדושה, שופרות מהדרין, מזוזות כשרות, תפילין מהודרים, מפעל ייצור שופרות, תקיעת שופר, מבצעי פסח, מתנות לחגים, שופר לראש השנה, מזוזות לחג, שננתם מאמרי פסח, שופרות בעבודת יד, מוצרי יהדות איכותיים. לימוד תורה, Torah Study, גמרא, Gemara, ישיבה, Yeshiva, חידושי תורה, Torah Innovations, שיעורים תורניים, Torah Lessons, מדרשים, Midrash, לימוד בעיון, Intensive Study, שיעור תורה אונליין, Online Torah Lesson, גמרא בעיון, Gemara Analysis, לימוד מקוון, Online Learning, סדר לימוד גמרא, Gemara Study Schedule, תוספות על גמרא, Gemara Tosafot, כלי עזר ללימוד, Study Aids, פניני הלכה, Halachic Insights, חידושי תורה יומי, Daily Torah Innovations, שמועות תורה, Torah Teachings, דפי עבודה גמרא, Gemara Worksheets, גמרא סוטה, Gemara Sotah, שאלות על גמרא, Gemara Questions, סיכום לימוד תורה, Torah Study Summary, ספרי הלכה, Halachic Books, חידושי תורה בכתיבה, Written Torah Innovations, לימוד יומי תורני, Daily Torah Learning, סיכום דף יומי, Daily Daf Summary, לימוד תורה במינויים, Torah Learning in Groups לימוד תורה, תלמוד תורה, ישיבה, בית מדרש, לימוד גמרא, דף יומי, סוגיות התלמוד, שיטות הראשונים, שיטות האחרונים, פשט וסוד, פלפול תלמודי, חידושי תורה, סוגיות עמוקות, תלמוד בבלי, תלמוד ירושלמי, גמרא עם פירוש, שיעורי תורה, לימוד בעיון, חקירות תלמודיות, כללי התלמוד, ספרי ראשונים, ספרי אחרונים, מפרשי הגמרא, שו"ת, תשובות רבנים, ספרי הלכה, פירוש רש"י, פירוש תוספות, קצות החושן, נתיבות המשפט, לימוד בעיון, עיון ישיבתי, סדר הלימוד, מסורת תורה שבעל פה, קול הלשון, מאגרי תורה, כלי עזר ללימוד תורה, תוכנות ללימוד גמרא, אפליקציות תורניות, ספריות תורניות, שיעורי תורה מוקלטים, לימוד תורה אונליין, שיטת בריסק, דרך הלימוד הישיבתי, ביאורי סוגיות, אנציקלופדיה תלמודית, משנה תורה, שולחן ערוך, בתי מדרש וירטואליים, חיפוש בתלמוד, חיפוש בפוסקים, לימוד הלכה למעשה, פרויקט השו"ת, מאגרי מידע תורניים, פענוח ראשי תיבות תלמודיים, סדרת ספרי עיון, Torah study, Talmud study, Yeshiva, Beit Midrash, Daf Yomi, Talmudic discourse, Rishonim commentaries, Acharonim commentaries, Peshat and Sod, Talmudic analysis, Chidushei Torah, deep Talmudic discussions, Babylonian Talmud, Jerusalem Talmud, Gemara with commentary, Torah lectures, in-depth learning, Talmudic investigations, Talmudic principles, Rishonim books, Acharonim books, Gemara commentators, Responsa, Rabbinic answers, Halacha books, Rashi commentary, Tosafot commentary, Ketzot HaChoshen, Netivot HaMishpat, analytical study, Yeshiva-style learning, study methodology, Oral Torah tradition, Kol Halashon, Torah databases, Torah study tools, Talmud learning software, Jewish learning apps, Torah libraries, recorded Torah lectures, online Torah study, Brisker method, Yeshiva learning approach, Talmudic interpretations, Talmudic Encyclopedia, Mishneh Torah, Shulchan Aruch, virtual Beit Midrash, Talmud search tools, Halachic research, Responsa Project, Torah knowledge databases, decoding Talmudic abbreviations, advanced Talmudic study books, בדיקת שופר, כשרות מהדרין, Mehadrin Kosher, כשרות הידור, Kosher Quality, בד"ץ, Badatz, כשרות רבנות ראשית, Chief Rabbinate, כשרות בחו"ל, Kosher Abroad, כשרות לנדא, Landa Kosher, כשרות OU, OU Kosher, כשרות OK Kosher, OK Kosher, כשרות כשרות מהדרין לישראל, Mehadrin Kosher in Israel, כשרות הדרין מהדרין לכל העולם, Mehadrin Kosher Worldwide, כשרות רב פוסק, Rabbinical Judgment. הרב מושקוביץ הלכות שופר, הרב מושקוביץ הלכה, הרב רועי מושקוביץ, רוז'ין, חסידות, סאדיגורא, סדיגורא, מלכות רוזין, אדמורים, עתיקות, רשות העתיקות, קדם, מכירות פומביות, SALE, שופר, שופרות, ייצור שופרות, בית מלאכה לייצור שופרות, סוגי שופרות, שופרות קלי תקיעה, שופרות בני ברק, שופרות בהכשר הבדץ, שופרות לחתונה, שופרות ירושלים, shofar, shofarot, תקיעת שופר, ראש השנה, יהדות, חנות יודאיקה, חנות מוצרי דת, שופר איל, שופר תימני, שופר מרוקאי, שופר בבלי, שופר טבעי, שופר קודו, שופר אנטילופה, שופר מספר 1, שופר קל תקיעה, קלי תקיעה, קלותקיעה, קַלוּתְּקיעָה-כשרות צמודה - המרכז לשופרות קליתקיעה, קול שופר מפעל שופרות ומרכז מבקרים שופר למכירה אונליין ...בדיקת שופר, כשרות מהדרין, Mehadrin Kosher, כשרות הידור, Kosher Quality, בד"ץ, Badatz, כשרות רבנות ראשית, Chief Rabbinate, כשרות בחו"ל, Kosher Abroad, כשרות לנדא, Landa Kosher, כשרות OU, OU Kosher, כשרות OK Kosher, OK Kosher, כשרות כשרות מהדרין לישראל, Mehadrin Kosher in Israel, כשרות הדרין מהדרין לכל העולם, Mehadrin Kosher Worldwide, כשרות רב פוסק, Rabbinical Judgment. הרב מושקוביץ הלכות שופר, הרב מושקוביץ הלכה, הרב רועי מושקוביץ, רוז'ין, חסידות, סאדיגורא, סדיגורא, מלכות רוזין, אדמורים, עתיקות, רשות העתיקות, קדם, מכירות פומביות, SALE, בדיקת שופר, כשרות מהדרין, Mehadrin Kosher, כשרות הידור, Kosher Quality, בד"ץ, Badatz, כשרות רבנות ראשית, Chief Rabbinate, כשרות בחו"ל, Kosher Abroad, כשרות לנדא, Landa Kosher, כשרות OU, OU Kosher, כשרות OK Kosher, OK Kosher, כשרות כשרות מהדרין לישראל, Mehadrin Kosher in Israel, כשרות הדרין מהדרין לכל העולם, Mehadrin Kosher Worldwide, כשרות רב פוסק, Rabbinical Judgment. הרב מושקוביץ הלכות שופר, הרב מושקוביץ הלכה, הרב רועי מושקוביץ, רוז'ין, חסידות, סאדיגורא, סדיגורא, מלכות רוזין, אדמורים, עתיקות, רשות העתיקות, קדם, מכירות פומביות, SALE, שופר, שופרות, ייצור שופרות, בית מלאכה לייצור שופרות, סוגי שופרות, שופרות קלי תקיעה, שופרות בני ברק, שופרות בהכשר הבדץ, שופרות לחתונה, שופרות ירושלים, shofar, shofarot, תקיעת שופר, ראש השנה, יהדות, חנות יודאיקה, חנות מוצרי דת, שופר איל, שופר תימני, שופר מרוקאי, שופר בבלי, שופר טבעי, שופר קודו, שופר אנטילופה, שופר מספר 1, שופר קל תקיעה, קלי תקיעה, קלותקיעה, קַלוּתְּקיעָה-כשרות צמודה - המרכז לשופרות קליתקיעה, קול שופר מפעל שופרות ומרכז מבקרים שופר למכירה אונליין ...שופר מכסף, שופר מצופה כסף, שופר כסף טהור, שופר מעוצב, שופר יוקרתי, שופר מהודר, שופר עם חריטה, שופר עם עיטורים, שופר מתנה, שופר ייחודי, שופר נדיר, שופר איכותי, שופר כשר, שופר תקני, שופר מהדרין, שופר לתפילה, שופר לראש השנה, שופר לימים נוראים, שופר מקורי, שופר אמיתי, שופר קול חזק, שופר קל לתקיעה, שופר קטן, שופר גדול, שופר מרהיב, שופר בעבודת יד, שופר אומנותי, שופר יהודי, שופר מעוטר, שופר עם כיתוב אישי, שופר אישי, שופר בעיצוב מיוחד, שופר מרוקאי, שופר תימני, שופר אשל, שופר איל, שופר מהמפעל, שופר עד הבית, קניית שופר, איפה לקנות שופר, שופר משלוח חינם, שופר עם אחריות, שופר מתנה לבר מצווה, שופר מתנה לחתן, שופר מתנה לסבא, שופר חנות אונליין, שופר מקורי מהמפעל, שופר אספנות, שופר עם הדגשה על הצליל, שופר לצדיקים, שופר עם עיטור זהב, שופר מכסף וזהב.
תמונה של הרב משה לנדסמן

הרב משה לנדסמן

מחבר שו''ת 'משנת הטהרה'

שתף את הפוסט

'את פתח לו' דבר המו''ל מערכת וְשִׁנַּנְתֶּם

הנה אחרי הלכות שבת שרבים הלכותיה כהררים התלויים בשערה כדסתם לן רבינו הקדוש במשנת חגיגה(חגיגה דף ח.) "הִלְכוֹת שַׁבָּת, חֲגִיגוֹת, וְהַמְּעִילוֹת,הֲרֵי הֵם כַּהֲרָרִים הַתְּלוּיִין בְּשַׂעֲרָה,שֶׁהֵן מִקְרָא מֻעָט וַהֲלָכוֹת מְרֻבּוֹת" יש לנו את הלכות פסח שרבו דיניהם, והם לאחר הלכות שבת בכמות סימני השולחן ערוך, ובוודאי בערב פסח שחל בשבת (כמו השנה ה' תשפ"ה יג' ניסן חל ביום שישי ואור ליל יד' חל בשבת קודש) מורכבות זו יוצרת נגזרות חדשות, וחידושי דינים הן בערב פסח שהוא עצמו קצת יום טוב (מעבר לערב חג פסח) כי יש בו דינים מצד עצמו כמו שכתב הרמ"א (סימן תע' ס"א), בשאלות ותשובות שלפניכם ננסה לעמוד על עיקרי הדינים שנדרשים אנו דעתם, המועד הבא בו פסח ושבת יחולו יחד, ותהיה לנו הזדמנות מעשית ל'שאול כענין' הוא בעוד שני עשורים, שהרי ביאור ענין ההלכה ש “שואלים ודורשים בהלכות פסח שלושים יום קודם לחג” בשונה ממה שתיקן משה לישראל לדרוש הלכות חג בחג (מגילה לב:) הוא בדין 'שואל כענין' ומבואר בראשונים הובאו דברים בבית יוסף (סימן תכט’ ס"א) שהרב חייב להקדים לענות לשאלות המעשיות למען דעת את המעשה אשר יעשון.

 

חידושי ההלכה נערכו בסדר של שאלות ותשובות כי כבר אמרו חז"ל במסכת (חולין דף עה:) 'כל מלתא דתמיהא מידכר דכירי לה אינשי' ובדרך זו הדברים נזכרים ונעשים, ויעלה זיכרונם עלינו לטובה, ולא יסורו מליבנו עד המועד הבא כשהם יהיו מעשיות שוב רק בעוד 20 שנים בשנת ה' תתק"ה, ומבעל ההגדה של פסח אנו למדים כי 'הבן השואל' מאלפנו בינה כיצד נזכור, ‘זכר יציאת מצרים’ והיותנו לעם ודווקא על ידי 'שאלה ותשובה' הדברים נחרטים, וחקוקים על לוח לבנו לאורך זמן.

 

אופן סיפור יציאת מצרים לא נקבע בצורה סתמית בדרך שאלה, מצוות 'והגדת לבנך' היא לא בדרך סיפור דברים בעלמא אלא לאחר שינוי סדרי האכילה, כשאנו מנסים לעורר ענין ופליאת התינוקות עד שאלת ‘מה נשתנה’ כי רק לאחר שאלתו אנו סמוכים ובטוחים שהבנתו שלימה, וזכרון סיפור יציאת מצרים לא ימוש מליבו 'כל ימי חייו בימים ובלילות', ואל לך לנוס שאול שאלת התם, הרי הלכה היא ואנו מורין כן, כך שיהלום אותה דרך פסוקה וחד משמעית להורותנו הדרך נלך בה, ובדרך של שאלת שאלה עלולה לצאת שגגת תלמוד העולה זדון, אף ‘את פתח לו’, כי אופן וצורת הלמידה אינם משנים את אופייה ההלכתי של ההלכה, שבכדי לזוכרה דרך השאלה היא השלימה, להבנת וזכרון ההלכה, בראיה אסמכתא לדברינו.

 

אמרו חז"ל "אל יפטר אדם מחבירו אלא מתוך דבר הלכה שמתוך כך זוכרהו" (ברכות לא, א) וכביאור ה'חתם סופר' ה'כופה כלי' על ההבנה השטחית בסוגיה זו, שמדובר על ‘הלכה פסוקה’ הלכה שחברו לא יהרהר בה, אלא להיפך שיקשה לחברו קושיא , מתוכיותה של ההלכה, ומתוך (מהרהור בעומקה תוכיותה) במחשבותיו כיצד עליו לתרץ את הקושיה, יהרהר בתשובה, 'ומתוך כך זוכרהו’ בכדי לענות עליה, ובכדי להניח דעת חבירו המקשה, ומאמר חז’’ל זה אינה ענין סגולי אלא ענין מציאותי, 1

 

וניתן לבאר כך את פשט מהלך הגמרא, למרות שמימרא זו נסובה על הא דתנו רבנן (ברכות שם) “תָּנוּ רַבָּנַן: אֵין עוֹמְדִין להִתְפַּלֵּל, לֹא מִתּוֹךְ דִּין וְלֹא מִתּוֹךְ דְּבַר הֲלָכָה, אֵלָּא מִתּוֹךְ הֲלָכָה פְּסוּקָה. (פרש"י: הלכה פסוקה – שאינה צריכה עיון שלא יהא מהרהר בה בתפלתו.) וְהֵיכִי דָּמֵי הֲלָכָה פְּסוּקָה? אֲמַר אַבַּיֵי: כִּי הָא דְּרִבִּי זֵירָא, דַּאֲמַר רִבִּי זֵירָא: בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל הֶחְמִירוּ עַל עַצְמָן, שֶׁאֲפִילּוּ רוֹאוֹת טִיפַּת דָּם כַּחַרְדָּל, יוֹשֶׁבֶת עָלֶיהָ שִׁבְעָה נְקִיִּים”. וממשיכה הגמרא "וְכֵן לֹא יִפָּטֵר אָדָם מֵחֲבֵרוֹ לֹא מִתּוֹךְ שִׂיחָה, וְלֹא מִתּוֹךְ שְׂחוֹק, וְלֹא מִתּוֹךְ קַלּוּת רֹאשׁ, וְלֹא מִתּוֹךְ דְּבָרִים בְּטֵלִים, אֵלָּא מִתּוֹךְ דְּבַר הֲלָכָה, שֶׁכֵּן מָצִינוּ בַּנְּבִיאִים הָרִאשׁוֹנִים, שֶׁסִּיְּימוּ דִּבְרֵיהֶם בְּדִבְרֵי שֶׁבַח וְתַנְחוּמִים". כך שלכאורה פירוש זה, היפך דברי הגמרא, שהרי העמידה לתפילה מתוך הלכה פסוקה, היא הלכה שלא יהרהר בה, ולא שאלה עיונית, כפרש’’י הנ’’ל. אף אתה ‘הקהה את שיניו’ והנח דעתו, כי ביאורה כך הוא.

 

תן ליבך לדיוק לשון הגמרא שבחברו נאמר 'הלכה' ולא 'הלכה פסוקה' להבדיל מתפילה, ( והגר’’א אכן מחק מילת וכן ועי’ בגירסת רבינו יונה על הרי’’ף ) כך שיש לומר שהן בעמידה לתפילה ופרידה מחבירו צריכה להיות בהלכה בשניהם אך המטרה בתפילה בכדי שלא יהרהר בה, ולעומת זאת בחברו או מטעם בדיוק הפוך בכדי שיהרהר בקושייתו למען יזכרהו. כי הנה יש להקשות מדוע הגמרא טורחת להביא מספר דוגמאות להלכות פסוקות כבנות ישראל וכו' הרי אנו תוך כדי מסכת ברכות למדנו הלכות רבות , ובוודאי יש אלפי הלכות, אלא כוונת הגמרא ‘הלכה פסוקה’ אינה אופן וצורת הלימוד, שאנו הוא מושבע ועומד מהר לא להסירם מליבו, וכן "ושננתם לבניך" במשמעות לשון של שינון (סכין משוננת), ואף במשמעות של שְׁנִיּוּת, שהרי נמשלו ד"ת לתאנה, שאדם ממשמש בהם תדיר מפני עריבותם, וזה על ידי הבנת הדברים, כמאמרם חז’’ל “היו הדברים ברורים ושמחים כנתינתם בסיני” וכבר אמר שלמה “שמחה לאיש במענה פיו”, אלא כוונת הגמרא ‘הלכה פסוקה’ היא הלכה שאין על בסיס ההלכה עוררין, ומחלוקות שלא יהיה מצב שהנשאל לא ידע האם בגלל השאלה שנשאלה הדין עשוי להשתנות, ויהרהר איך הדרך בה ילך, אך בהלכה שהיא פסוקה ואין עליה עוררין כמובן שניתן לבארה דרך תשובה ושאלה, וההיפך הוא הנכון, זו הדרך שרצוי שנלך בה.

 

ובזה מיושבות קושיות עצומות:

 

א. מהי תוספת הנביאים שסיימו בדברי שבח ומה בא ללמדנו מקור זה ולמה הוא נצרך לעצה?

 

ב. ‘שבח ותנחומים’ בוודאי אינו ‘דבר הלכה’, בוודאי לא ‘הלכה פסוקה’? ( עי’ הגהות יעב’’ץ ומהר’’ץ חיות)

 

ג. כמו יש להקשות על לשון הברייתא שפתחת בשמחה של מצווה ולמרות מילת וכן שמקבילה לעצתה לפרידה מחבירו נאמר שם דבר הלכה, ואיך שמחה של מצווה קשורה לדבר הלכה, (עי’ הגהות הגר’’א) ד. הלא המעשה שמביאה הגמרא הוא דברי אגדה ולא הלכה. ה. ומהי התוספת ‘רב מרדכי אלוייה לרב שימי בר אשי מהגרוניא ועד בי כיפי ואמרי לה עד בי דורא’?

 

לשון הגמרא “ת"ר ואין עומדין להתפלל לא מתוך עצבות ולא מתוך עצלות ולא מתוך שחוק ולא מתוך שיחה ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך דברים בטלים אלא מתוך שמחה של מצוה וכן לא יפטר אדם מחברו לא מתוך שיחה ולא מתוך שחוק ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך דברים בטלים אלא מתוך דבר הלכה שכן מצינו בנביאים הראשונים שסיימו דבריהם בדברי שבח ותנחומים וכן תנא מרי בר בריה דרב הונא בריה דר' ירמיה בר אבא אל יפטר אדם מחבירו אלא מתוך דבר הלכה שמתוך כך זוכרהו כי הא דרב כהנא אלוייה לרב שימי בר אשי מפום נהרא עד בי צניתא דבבל כי מטא להתם א"ל מר ודאי דאמרי אינשי הני צניתא דבבל איתנהו מאדם הראשון ועד השתא א"ל אדכרתן מילתא דרבי יוסי ברבי חנינא דאמר ר' יוסי ברבי חנינא מאי דכתיב (ירמיהו ב, ו) בארץ אשר לא עבר בה איש ולא ישב אדם שם וכי מאחר דלא עבר היאך ישב אלא לומר לך כל ארץ שגזר עליה אדם הראשון לישוב נתישבה וכל ארץ שלא גזר עליה אדם הראשון לישוב לא נתישבה רב מרדכי אלוייה לרב שימי בר אשי מהגרוניא ועד בי כיפי ואמרי לה עד בי דורא. ע’’כ לשון הגמרא.

 

ונראה לבאר, שהיא היא שבא התלמוד לאלפנו את הדרך שבה יסיים אדם את פעילותו לפני שעומד לתפילה, שמחה של מצווה אומרת שהאדם שלם עם המצווה שהוא עושה ולא תוהה עליה, כך גם הלכה פסוקה בסיס ההלכה חייב להיות מוסכם ללא עוררין, אך הדרך היא בצורה של שאלה, כך שיזכור אותו, וזה מתבאר מהמעשה המובא בגמרא, שהם מילתא דתמיהה שבני אדם אומרים שאילנות אלו מזמן אדם הראשון, ולמרות שבסיסו הוא נכון כי הכוונה לארץ שגזר עליה אדם הראשון “ישוב” ולכן הדקל נחשב מזמן אדם הראשון אך בוודאי שהדקל עצמו הוא לא מזמן אדם הראשון, וגם את המסר הזה עצמו, המשיב עונה בדרך שאלה ותשובה, "וכי מאחר דלא עבר היאך ישב? אלא לומר לך וכו’. וחברו ניסה ליישב לו קושיה והוטרד בהרהורה, וזו הסיבה שליווה אותו כי הוא מורה על החיבור בין השואל לעונה.

 

טרם לחתימה ברכה, נודה להשם שזכינו ליאות לאורו של מורנו הרב בשיעור הגמרא, בעומק העיון, ובשיעורי ההלכה, ואף נהנים ממנו עצה ותושיה, יתן השם ויאריך ימים על ממלכתו, מאן מלכי רבנן, ויפוצו מעיינותיו חוצה, ויזכה להגדיל תורה ולהאדירה, וסייעתא דשמיא לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, עם ריבוי גבולו בתלמידים מקשיבים, גם וותיקין גם חדשים, מתוך בריאות איתנה ונהורא מעליא ולבני ביתו כל הימים.

 

נחתום בדברי האור החיים הקדוש, בפרשת ביכורים שיש להביאם לבית המקדש בשלושת הרגלים, וחגנו חג הפסח הוא הראשון לרגלים, בכור הרגלים, שמכת בכורות היא גרם שבר לב פרעה וגאולת ישראל.

 

"וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ וּלְבֵיתֶךָ אַתָּה וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ"

 

ירמוז במאמר "בכל הטוב" אל התורה, כאומרם ז"ל (ברכות ה, א): "ואין טוב אלא תורה", שאם היו בני אדם מרגישין במתיקות ועריבות טוב התורה, היו משתגעים ומתלהטים אחריה, ולא יחשב בעיניהם מלא עולם כסף וזהב למאומה, כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם" "יהי רצון שלא תמוש התורה מפי זרענו עד עולם"

 

בית המדרש רבנן ותלמידהון, תלמידיו השותים בצמא את דבריו, וצוות מערכת וְשִׁנַּנְתֶּם

שאלות ותשובות בהלכות פסח ובדיני ערב פסח שחל בשבת

א.     שאלה: מתי זמן בדיקת חמץ כשליל י"ד הוא ליל שבת, כמו השנה כשערב פסח חל בשבת?

תשובה: בשונה משנה רגילה בה בדיקת חמץ נעשית אור (ליל) לי"ד, בשנה זו (שליל י"ד חל בליל שבת[6]) נעשית הבדיקה בליל י"ג (ליל שישי), צורת הבדיקה נעשית כבכל שנה ושנה, עם ברכת "אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על ביעור חמץ"[7] וכן ביטול חמץ לאחריה כדלהלן.

ב.      שאלה: עד מתי זמן אכילת חמץ בשבת זו?

תשובה: כבכל שנה היתר אכילת חמץ הוא עד תחילת שעה חמישית, וגם והשנה כל יום שישי (י"ג ניסן) מותר החמץ באכילה, ורק בשעה 10:00 לבוקר השבת נאסר החמץ באכילה[8].

ג.       שאלה: מתי הוא זמן ביעור חמץ בשבת זו?

תשובה: ביעור חמץ בשנה זו הוא ביום שישי (י"ג ניסן) בשעה 11:20 ומעיקר הדין כל היום כשר לשריפתו, וכדי שלא יטעו לשנים אחרות לשרוף כל היום, טוב לשרפו אף השנה כשערב פסח חל בשבת, כמו כל שנה אחרת בשעה שישית.

ד.      שאלה: האם מותר לאכול חמץ אחר זמן ביעורו בי"ג בניסן?

תשובה:[9]יש שהחמירו שלא לאכול חמץ אחר זמן ביעורו (וביארו בסברת שיטתם שעיקר זמן ביעור חמץ השנה הוא בערב שבת היינו י"ג ניסן, ולא הותר לשייר אלא חמץ כדי מזון ב' סעודות שהוא עיקר חיוב עונג שבת, אך יותר מכך אסור להותיר, כי יש עליו איסור אכילה), אולם הוראת ההלכה למעשה שלא נאסר החמץ אלא מזמן איסורו בשבת-פסח, ליל י"ד ניסן[10].

ה.      שאלה: כיצד מבערים את החמץ הנותר בשבת זו?

תשובה: אם יש לו גוי יתנו לו[11] ואם לאו יטלטלו וישליכו לבית הכסא[12] (במקום שאין איסור טלטול) ואף החזו"א[13] הסובר דהטלת החמץ לבית הכסא, אחר זמן איסורו לא חשיב כמבוער כיון שעדיין ראוי לאכילת בהמה אחר נקויו, זהו דווקא בבתי הכסא שלהם שנותר החמץ ברשותו, אבל בבתי הכסא שלנו שהחמץ נשטף מכאן, ואינו בידו להשיגו, כולהו מודו דהוי ביעור, וכמו כן, מותר לפורר את החמץ[14] ואף ראוי לעשות כן[15] ואף את הפירורים שנותרו על שולחנו או ברצפת ביתו, יכבד את הבית ויזרקם לבית הכסא כאמור[16] ואם אינו יכול לזרקו לבית הכסא ניתן לזורקו לפח האשפה הציבורי,  ואם גם זאת אינו יכול (כגון שאין עירוב או שאינו מטלטל) אזי יפגום החמץ[17] כגון ע"י שפיכת חומר ניקוי (אקונומיקה וכדומה) וכך ניתן להשליכם לפח האשפה בביתו.
חידוש הלכה ייחודי מצאנו ברש"ש ( פסחים כא: ) שבאכילת האדם מתקיים דין שריפה, וניתן לצאת ידי חובת דעת רבי יהודה ש "אין ביעורו אלא שריפה", עיכול מאכל האדם, הרי הוא כשריפה.
כך לדבריו יוצא לנו חידוש דין מענין, יש ענין לאכול את כל החמץ בשבת, שהרי הוא המועד הקבוע למצוות ביעור, ולא ניתן לשורפו מפני שבת, וכמו שבכל שנה אנו שורפים כשיטת ר"י, יש לנהוג כך גם בשבת זו, וזאת באמצעות אכילת כל החמץ, כך שרצוי שלא נותיר ממנו, ונותר החמץ, באש (מערכת העיכול) ישרפו.

ו.        שאלה: האם ניתן להפקיר את החמץ במקום לבערו בשבת זו?

תשובה: [18] יש אומרים שאם הפקירו קודם זמן[19] ביעורו שוב אין צריך לבערו, אולם מדברי השולחן ערוך נראה דרק אם נאכל ע"י עורבים יצא ידי חובת ביעור, אבל  אם עדיין קיים לפניו עליו לבערו ולא די בהפקירו במקום ביעור.

ז.       שאלה: מתי חלה חובת ביטול חמץ בשבת זו?

תשובה: כמידי שנה חובת ביטול חלה אחר הבדיקה[20] (למעט החמץ הידוע לו כגון שהותירו לשורפו או לאוכלו שאינו מבטלו[21]), אך בשונה מכל שנה שחוזרים ומבטלים שוב אחר ביעור החמץ (מחשש שנאבד לו מן החמץ הידוע שלא ביטלו אתמול), בשנה זו אינו חוזר ומבטל בבוקר[22] כיון שעדיין מותיר חמץ לשתי סעודות השבת, אלא יעשה את הביטול בבוקר השבת לאחר שסיים אכילת החמץ, ואף מי שטעה ושגריה נקט, כהרגלו מדי שנה וביטל אף אחר שריפת החמץ צריך לחזור ולבטלו שוב בשב"ק[23] כאמור[24].

ח.      שאלה: שכח למכור את החמץ לגוי קודם שבת, האם יכול למכרו בשבת זו?

תשובה: ליתן במתנה שרי לכו"ע[25], (אפילו שאוהבו ויודע שיחזיר לו הגוי לאחר הפסח[26]), וכן אם יש לו מקום אחסון לחמץ, ורוצה למכור המקום לגוי יש מתירים, ( חז"ל לא העמידו גזירתם ( איסור מקח וממכר בשבת )  וזאת בכדי שלא יעבור איסור חמץ) ויש אוסרים[27].

ט.     שאלה: האם מותר להשתמש במצה ללחם משנה או שהמצה מוקצה בשבת זו?

תשובה: הנה רבינו הפרי מגדים הניח ספק זה בצריך עיון, השאלה שמתבקשת היא, האם המצה מוקצה בשבת זו שהרי היא אסורה באכילה[28] בערב פסח שחל בשבת זו,
ועל כל פנים, כתב להכריע הגאון רבי שלמה זלמן אוירבעך זצ"ל שדווקא בשבת ערב בפסח  שאסורה היא עליו באכילה, אבל בשבתות קודמות שאין איסור בדבר אלא מנהג בעלמא הוא אזי אין המצה מוקצה, והמהרש"ם בשו"ת 'דעת תורה' פסק שאין המצה מוקצה כיון שבכניסת השבת (ביה"ש) לא היה בה איסור אכילה אלא מנהג בעלמא.

י.        שאלה: האם מותר לבשל או לאפות חמץ או לאפות חמץ לשבת זו?

תשובה: אין לבשל לצורך שבת זו תבשילי חמץ, כיון שלא תהא לו דרך להיפטר מהחמץ הנמצא בכלים, שהרי אין יכול לשותפם כיון שהיא טירחה שלא לצורך השבת, אולם אם מכינם בכלים שיכול לזורקם  אחר  שימושם, אזי יכול הוא להכין בהם וכאמור אחר השימוש יזרוק הכלים

יא.  שאלה: שכח להבדיל בקידוש (יקנה"ז) כיצד ישלים ההבדלה?

תשובה: אם כבר התחיל ההגדה לא יפסיק[29] (מפני שנראה כמוסיף על הכוסות) אלא ימתין עד שיבוא לכוס שניה ויאמר עליה ההבדלה (ברכת בורא מאורי האש, וברכת המבדיל, ולבני אשכנז מוסיף בורא  פרי הגפן), ואם עדיין לא התחיל ההגדה, לדעת השו"ע שאין מברכים על כל כוס אזי יטול כוס נוספת ויאמר עליה הבדלה[30], אבל לדעת הרמ"א (תע"ד) דמברכים על כל כוס וכוס אזי אינו יכול להבדיל עתה על הכוס שהרי יצטרך לברך שוב ואסור הדבר מפני שנראה כמוסיף על הכוסות (כדקי"ל בסי' תע"ז ס"ז), ובכהאי גוונא שממתין עם ההבדלה עד לכוס שניה, יאכל את הכרפס בלא הבדלה[31].

יב.  שאלה: שתה הד' כוסות אחת אחרי השניה בלא הפסק הגדה ביניהן האם יצא.

תשובה: לכתחלה וודאי אין לשתות על הד' כוסות אחת אחרי השניה, אולם בדיעבד שעשו כן, י"א שאין צריך לחזור ולשתות שוב וי"א שצריך לחזור ולשתות שוב.

יג.   שאלה: היכן מצינו שיכול להוציא את חבירו בברכת הנהנין בלא שיאכל.

תשובה: בברכת בורא פרי האדמה על הכרפס וכן ברכת המוציא על המצה, אע"ג דאין אדם מוציא בברכת ידי חובה את חבירו בברכת הנהנין כשהוא עצמו אינו אוכל שונה הדין כאן, דהוי ברכת המצוות[32].

יד.  שאלה: דיבור באמצע אמירת ההגדה האם הוי הפסק.

תשובה:[33] לכתחלה יש ליזהר שלא להפסיק בדיבור שלא מעניין הסדר.

שאלה: למי מותר וצריך לאכול מצה ערב פסח.

תשובה: כתב החת"ס (בסוף חידושיו על פסחים) ערב פסח שחל בשבת, ואין לו פת לסעודת שבת חייב הוא לאכול מצה, דהרי סעודת שבת חיובה מדאורייתא[34], ואיסור אכילת מצה בליל הסדר אינו אלא איסור דרבנן (כבועל ארוסתו בבית חמיו) הלכך מצוה  דאורייתא דוחה איסור דרבנן (אולם אין היתר זה אמור אלא על סעודה שלישית דבה פליגי אי בעינן פת מדאורייתא), ולפ"ז נמצא דה"ה מי שקם מאוחר בשב"ק ועדיין לא התפלל ועד שמסיים תפלתו הוא כבר זמן איסור אכילת חמץ וצריך הוא עתה לאכול סעודת שבת בפת הרי יש להתירו לאכול מצה, אולם אם יש לו מצה מבושלת עדיף טפי.

טו. שאלה: סעודה שלישית כיצד מקיימים אותה בער"פ שחל בשבת.

תשובה: בשו"ע סי' תמ"ד כתב דמקיימים סעודה שלישית בשבת זו (ערב פסח שחל בשבת) במצה עשירה (שהרי זמנה אחר המנחה שהוא כבר אסור באכילת חמץ), ולמעשה נוהגים בני ספרד לצאת במצה מבושלת[35], אולם לדידן שאין אוכלים מצה עשירה (כנפסק בסי' תס"ב) הלכך כתב הרמ"א לצאת אותה בבשר ודגים, והמשנ"ב כתב דנוהגים לחלק סעודת שבת של  שחרית לשתיים (ויפסיק כחצי שעה ביניהם) וכן כתב הגר"א, ונראה דהשו"ע חש לדעות שאין יוצאים בסעודה שלישית קודם המנחה[36], ואילו המשנ"ב חושש לדעות שאין יוצאים בלא פת, ונראה שהטוב ביותר לצאת כל השיטות שיעשה שתי העצות גם יחלק הסעודה לשתים וגם יאכל אחר המנחה מעט דגים או פירות (עדיף משבעת המינים)[37], אפשרות נוספת ישנה ע"פ דעת הזוה"ק[38] דבשבת זו אין דין אכילת סעודה שלישית אלא יוצאים ידי חובה בדברי תורה.

טז. שאלה: מתי מקיימים את ביעור חמץ, והאם צריך להותיר פת לבערו בשב"ק.

תשובה: ביעור חמץ עושים השנה פעמים, בראשונה מבערים את החמץ יום שיש ערש"ק (י"ג ניסן) והוא בכדי לקיים הביעור כפי שעושים מידי שנה בשנה בשריפה (לצאת גם דעת רבי יהודה), אך כיון  שצריכים להותיר עוד חמץ לצורך ב' סעודות[39] השבת ממילא צריכים לעשות ביעור נוסף והוא ביום השבת קודש לכשיבוא זמן איסור חמץ ע"י זריקתו לבית הכסא או פסילתו מאכילה ע"י שפיכת חומר שפוסלו מאכילה (וכפי שהובא לעיל י"א דכבר מזמן איסור אכילה החמץ מוקצה ואסור בטלטול הלכך יש לבערו קודם זמן איסור אכילתו).

יז.    שאלה: מה טעם הפסק ההגדה אינו מבטל דין קידוש במקום סעודה.

תשובה: הם אמרו והם אמרו, הם אמרו לעשות קידוש במקום סעודה והם אמרו לומר את ההגדה[40], או מפני שבהתעסקותו בהגדה אין זה נחשב הפסק הקידוש, או מפני שעיקר הדין אין הפסק בלא היסח הדעת, וכן מפני שבין כה וכה שותה כל הכוס וחשיב כקידוש במקום סעודה (אף בלא שתיית רביעית נוספת).

יח.  שאלה: כיצד עובר על המצוות ומכסה את המצות שחיובן דאורייתא לצורך קידוש דרבנן.

תשובה: כן איתא בשו"ע מכסין את המצות ומגביה את הכוס, ובשלמא בשבת קודש שמכסה את המצות זהו מפני שהקידוש הוא דאורייתא אלא בפסח שהקידוש ביו"ט אינו דרבנן ומאידך אכילת מצה היא  דאורייתא כיצד א"כ מעבירין על אכילת המצה בשביל קידוש דרבנן[41], וטעם ההיתר יש לחדש שעניין הסדר הוא דאורייתא, כלומר כפי שכל אמירת הקידוש הוא חלק מעשיית הקידוש דאורייתא כמו"כ אמירת ההגדה עד שבא למקום אכילת מצה היא חלק מהסדר הנדרש.

יט.  שאלה: מה מקור המנהג לנשק את המצות.

תשובה: כן הביא המשנ"ב[42] בשם השל"ה ראיתי מבני  העליה שהיו מנשקין את המצות והמרור, וכן הסוכה בכניסתו וביציאתו, וכן ארבעה מינים שבלולב והכל לחיבוב המצוה.

כ.      שאלה: האם מותר להפריז בשולחן עורך (סעודת ליל הסדר).

תשובה: כתב הרמ"א[43]  (בשם המהרי"ל) ולא יאכל ולא ישתה יותר מידי, שלא יאכל האפיקומן על אכילה גסה, ובמשנ"ב[44] חילק לשתי דרגות, אם שבע כ"כ ואינו תאב לאכול כלל עד שנפשו קצה באכילה מרוב שובע, אף שדוחק עצמו לאכול אינו יוצא ידי חובתו כלל במצוה זו שאכילה גסה כזו אינה נקראת אכילה כלל, אולם אם אין קצה עליו אכילתו אך אינו תאב לאכול הרי הוא יוצא ידי חובה אך אינה מצוה מן המובחר אלא יותיר עצמו שיהא תאב לאכול עוד מעט, וכדמסיים המשנ"ב אל יהיה אכילת אפיקומן עליו לטורח דעל ידי זה אין מתקיים מצווה מן המובחר.

כא.       שאלה: קטן האם חייב באכילת מצה מדין חינוך.

תשובה: ברמב"ם[45] כתב שקטן שיכול לאכול פת מחנכים אותו ומאכילים אותו כזית מצה, כלומר אף שלא  הגיע להבנת סיפור יציאת מצרים חייב במצה[46] וכתב הגרשז"א[47] שזהו דווקא אם יכול לאכול כזית בכדי אכילת פרס דאפשר שזה לעיקר המצווה, אומנם[48] יכול ליתן השיעור הגדול ביותר (ט' מינוטין)[49].

כב.        שאלה: היכן יש מצוה לדרוס על פירורים.

תשובה: במקום שלשו עיסה למצה אחר זמן איסור חמץ ונפלו פירורים על הריצפה יש אומרים[50] לדרוס על הפירורים קודם שיחמיצו דאם יחמיצו יתחייבו  בשריפה כדין חמץ אחר זמן ביעורו.

כג. שאלה: כיצד יכולים הנוהגים לאכול מצה מבושלת לברך עליה המוציא קודם פסח ועדיין אינה פת.

תשובה: עצם זה שהוא אסור באכילת המצה ערב פסח הרי שמתייחסים לזה כפת, וניחא שתהא ברכתו ברכת המוציא.

כד.שאלה: האם צריך לבדוק בית מדרש.

תשובה: [51]לדעת הגר"ז (הו"ד במשנ"ב) צריך לברך על בדיקת בית המדרש, אולם הערוה"ש כתב שספק הוא הדבר ואין לברך, ועל כן לכתחלה יש לברך קודם על בדיקת ביתו וימשיך בלא הפסק לבדוק את בית המדרש (ברם יש אומרים דשני חיובים שונים הם, ועל נראה שיחזור ויברך בהרהור).

סיום, מודה על העבר וצועק על העתיד שהשם יתברך יביאנו למועדים ורגלים אחרים הבאים עלינו, ונזכה לאכול מן הזבחים והפסחים, ושם נעלה ונראה לפניו לעשות נח"ר ליוצרנו ורצון בוראנו, ויהי נועם ה' עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו.

[1] בשם הגאון מווילנא, על מה שהתפלאו רבים במאמר הגמרא הזה וכי הנפטר מתוך דברים אחרים לא זוכרהו ולא מזכירו, וביאר הגאון, שממה נפשך יש בעיה להזכיר את חברו אם ידבר בשבחו, הלא מתוך כך בא לידי גנותו, ואם יזכירהו בגנותו, הלא זה בוודאי עונשו כפול, שיש בזה גם איסור לשון הרע וגם איסור 'לא תשנא וגו'. אבל מתוך דבר הלכה, זוכרהו ומזכירו בדברי ההלכה שאמר, ויהיה שכרו כפל ומכופל, וכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם ( מגילה טו.) ואף לאחר מותו דובב שפתי ישנים בקבר.(יבמות צו:) בבחינת צדיקים במיתתם קרויים חיים. (ברכות יח.)

[2] הגאון רבי מאיר אריק היה מיודד עם הגאון רבי יוסף אנגל בעל ה'אתוון דאורייתא', גליוני הש"ס ועוד עשרות ספרים. בהזדמנות מסויימת בא להפרד ממנו ולצאת לדרך, וביקש ממנו שיאמר לו איזה דבר, ע"פ דברי הגמרא אל יפטר אדם מחבירו אלא מתוך דבר הלכה שמתוך כך זוכרהו, והוסיף לו את דברי ה'חתם סופר', בכדי שישמיע לו קושיא, ומתוך כך יחשוב חברו עליו לתרץ את קושיתו. ולכן ביקש מאתו שישמיע בפניו איזו קושיא. ענה לו הג"ר יוסף ענגיל על אתר: יש לי קושיא גדולה אליכם, 'קשה עלי פרידתכם'…

[3] כך שיוצא שהקבלת דברי הגמרא "וכן" היא בפעולת הסיום בהלכה, אך המטרה היא הפוכה לחלוטין, וזו הסיבה שמדויק "הלכה" ולא "הלכה פסוקה" כמו שנאמר בעמידה לתפילה.

[4] ואף במשמעות של שְׁנִיּוּת, שהרי נמשלו ד"ת לתאנה, שאדם ממשמש בהם תדיר מפני עריבותם.

[5] ועיין רש"י שכתב אלא מתוך שמחה – כגון דברי תנחומים של תורה כגון סמוך לגאולת מצרים או סמוך לתהלה לדוד שהוא של שבח ותנחומין כגון רצון יראיו יעשה שומר ה' את כל אוהביו וכגון מקראות הסדורות בתפלת ערבית כי לא יטוש ה' את עמו וכיוצא בהן. כך שהנביאים מוסבים על עיקרה של ההלכה בהלכות תפילה, ואכן בברייתא זו לא נאמר הלכה פסוקה רק שמחה של מצווה, ומדוע לא הקבילה גם הברייתא הזו בעצמה את דינהם בהלכה, ויש לבאר שהיינו אך, כי באמצעות עריבות ושמחת איש במענה פיו שאלות חקוקים על לוח ליבו דברי התורה, וכדברי מרן אור ישראל הגר"י סלנטר: לסבא מקלם תלמידו, לפני פתיחת 'תלמוד התורה' הנודע 'קלם', לאיזה חזון יש לכוון בפתיחת הישיבה, והוא ענה לו: בלשון הפסוק בישעיהו ( ( נז טו ) "כּי כֹה אָמַר רָם וְנִשָּׂא שֹׁכֵן עַד וְקָדוֹשׁ שְׁמוֹ מָרוֹם וְקָדוֹשׁ אֶשְׁכּוֹן וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים", רק על ידי חדוותא דאורייתא, שהיא בחיבור המעמיק לתורה כנ"ל שאלה ותשובה, ולרוח זו חונכו דורות בני הישיבות.

[6] ואע"ג דעשה דוחה לא תעשה אף בדרבנן, וא"כ צ"ב מה טעם אין בודקין את החמץ בליל שבת שהוא ליל י"ד כבכל שנה ושנה, נהי דאיכא איסור מוקצה בטלטול הנר אולם איכא מצווה  דרבנן לבדוק בזמנו, ותי' האחרונים כיון שאפשר קיים שניהם כלומר להקדים הבדיקה לליל י"ג בעינן לקיים שניהם (ויש לתמוה דהא חזינן דבדיקה קודם ליל י"ד אינה עיקר התקנה שהרי אף בתוך ל' יום היוצא מביתו בעי לבדוק אך בלא ברכה, וא"כ מה טעם חשיב אפשר לקיים שניהם, וי"ל דבשנה זו כך היא תקנת  בדיקת חמץ להיות בליל י"ג, כעין הדלקת נרות חנוכה בערב שבת שהתקנה היא מעיקר הדין לאחר פלג המנחה, אולם זה גופא צ"ב מה טעם הקדימו חכמים את הבדיקה והא בעינן הסמיכה לביעור הנעשה בזמן האחרון כלומר ערש"ק), תי' נוסף איתא בשדי חמד דאיסור טלטול איסור חמור הוא (וצ"ל מפני שקרוב הוא לאיסור דאורייתא של מכבה או מבעיר) ולא אתי עשה דרבנן ודחי ליה ללא תעשה חמור מדרבנן.

[7] ולכאורה צ"ב כיצד ניתן לברך, והלא בדיקה שלא נעשית בזמנה אין מברכים עליה, דכך איתא ברמ"א סי' תל"ו דהמפרש והיוצא בשיירא תוך שלושים יום קודם הפסח צריך לבדוק אך בלא ברכה כיון שאין הברכה אלא על בדיקה הנעשית ליל השריפה, ולא בשאר ימים שקודמים לפסח, אך עתה שהבדיקה נעשית ליל י"ג ולמחרתו ביום י"ג (יום שישי) שורפים הרי בדיקה  זו טעונה ברכה.

[8] ואין גוזרין אטו שאר שנים כדלהלן אות ד'.
ויש העירו (הגרמ"ג) דבמקום שאין מצויין כלבים וממילא אין שימוש במאכלי החמץ, אזי משעה שאסורים באכילה הרי הם מוקצים ולדבריהם צריך להיזהר לבער החמץ כל זמן שעדיין מותר באכילה.

[9] שנינו בברייתא (פסחים י"ג ע"א) דערב פסח שחל בשבת משיירין מזון ב' סעודות, ועי' להלן בביאור דברי הרמב"ם (פ"ג ה"ג מהל' חו"מ) דס"ל שכוונת חז"ל לבאר את כל החמץ ערש"ק ורק מפאת הצורך לאכילת ב' סעודות שבת בפת התירו להותיר פת לצורך ב' סעודות אלו ותו לא, ולפ"ז אין היתר להותיר חמץ נוסף מעל הנצרך למזון ב' סעודות,

ומעתה אתינן לחידוש גדול מאוד דאין היתר לאכול חמץ אחר זמן ביעור חמץ שהרי כאמור לא התירו להותיר אלא הנצרך לו כדי מזון ב' סעודות, ואכן כך כתב בספר חקת הפסח הקצר (סי' כ"ט אות י"ח) ובספר אורחות  חיים הביא שהישועות יעקב (לרבי צבי הירש אורנשטיין זצ"ל) שלח להרה"ק מהר"י מבעלזא זי"ע שיתן להכריז בבתי מדרשות שאסור לאכול חמץ בער"ש אחר הביעור עד סעודת שבת, והשיב לו שלעצמו מוכן להחמיר אבל לא להורות כן לרבים, (ובפסק"ת סי' תמ"ד הע' 57 הביא שיש החמירו בזה מפני הקטנים שיסברו שמותר לאכול חמץ אחר זמן הביעור אף בשנה רגילה.

[10] ומוכח להדיא דכך היא  דעת השו"ע (סי' תמ"ד ס"ג) שכתב לאסור בישול דייסא וכיו"ב לשבת זו מפני חמץ הנדבק בכלים, משמע דווקא מטעם זה אסור אבל בלא לכלוך הכלים, וכגון כלים הנזרקים ליכא איסור להכין חמץ לשבת זו.

[11] משנ"ב תמ"ד ס"ק כ"א, ואם אין לו דרכים אחרות אזי יבטלנו ויכפה עליו כלי עד מוצאי יו"ט ומבערו, שו"ע תמ"ד ס"ה.

[12] תמ"ד ס"ק כ"א.

[13] סי' קט"ז סקט"ז.

[14] דקי"ל איןן טוחן אחר טוחן.

[16] אומנם השו"ע תמ"ד ס"ד כתב "ינער המפה שאכלו  בה"

[17] דזריקתו לפח כמות שהוא אינה מועילה כפי שכתב המשנ"ב סי' תמ"ב סק"י, דפת שעיפשה ולא נפסלה לאכילת כלב עדיין חייב לבערה, ורק בנפסלה שאינה ראויה לאכילת כלב הרי היא כעפרא בעלמא.

[18] בשו"ע תמ"ה ס"ג כתב "קודם זמן איסורו יכול להשליכו במקום שהעורבים מצויים שם, ואם מצאו אחר זמן איסורו שלא אכלוהו העורבים לא יניחנו שם אלא יבערנו", אולם המשנ"ב הביא דהאחרונים חולקים על השו"ע וסוברים דאם הפקירו וזרקו למקום הפקר קודם זמן האיסור שוב  אין עליו חובת ביעור (כדאיתא בסי' תל"ג) אלא (שכתב הגר"ז) דאפילו אם הניחו במקום המופקר לכל צריך שיפקירנו לגמרי בפיו ובלבו ולא יהיה בדעתו בשעת הפקר לחזור ולזכות בו לאחר הפסח שאם יש בדעתו כן אינו הפקר גמור כל זמן שלא זכה בו.

[19] אבל אחר זמן ביעורו כבר אינו שלו ועשאו הכתוב כאילו הן שלו להצריכו לבערו, משנ"ב תמ"ה ס"ק ט"ז.

[20] תל"ד ס"ב.

[21] שם, סק"ז.

[22] תמ"ד סק"י.

[23] שם ס"ק כ"ב.

[24] ולדעת האול"צ (ח"ג פ"ז תשובה ט"ז ד"ה והנה כל זה) נוסח הביטול בשב"ק יהיה בלא תיבות "ולהוי הפקר" כיון שאסור להפקיר בשבת, אלא יחשבנו בליבו, אולם לפ"ד השו"ע (תמ"ד ס"ד) שהחמץ הנותר לו בשבת אחר סעודתו (קודם שהגיע זמן איסורו) יכול ליתנו לגוי, ובמשנ"ב (ס"ק ט"ז) כתב דאפילו במתנה גמורה שרי דהוי צורך מצווה ע"כ, וכן ממה שהביא המשנ"ב (סק"כ) דמי שלא מכר לגוי את חמצו יכול להקנות לו את מקומו, ואפילו יש התירו לעשות עמו מקח גמור (שירא ליתן לו במתנה) מטעם שאינו אלא להינצל מאיסור חמץ שרינן כל אלו, וא"כ מוכח דאף לומר לשון "ולהוי הפקר" שרי.

[25] שו"ע תמ"ד ס"ד.

[26] שם, משנ"ב סק"כ בשם האחרונים.

[27] הגר"ז סי' תמ"ח אות ט"ז, וכן הניח  הפמג"ד דין זה בצ"ע ועי"ע שעה"צ ס"ק י"א, דסברי דאף בשביל להינצל מחמץ לא התירו (בסי' ש"ו ס"ו) מקח וממכר בשבת.

[28]  ויש להעיר הלא סוף כל סוף המצה ניתנת לשימוש לצורך לחם משנה ומדוע אין בזה לבד היתר שימוש, ואם תאמר דכיון שאסורה באכילה ממילא אינו יכול לשמש כלחם משנה, אלא דאם כך הוא, מדוע נקטו האחרונים בעיית מוקצה, והא בלאו הכי אינו ראוי ללחם משנה מפאת שאסור באכילה, ועל כן נראה דכיון שאינו אלא מנהג בעלמא ראוי הוא ללחם משנה, והנידון הוא מוקצה בלבד, ודמי לדין אתרוג והדס, דאתרוג לא נאסר (מעיקר הדין) בהרחה שהרי עיקרו עומד לאכילה והקצאתו היא מעיקרו, משא"כ הדס שעיקרו עומד להרחה הרי דממנו הוא מוקצה, כמו"כ עיקר המצה אינו עומד אלא לאכילה ולא ללחם משנה.

[29] שו"ע תע"ג ס"א.

[30] שם משנ"ב סק"ג

[31] בבה"ל (שם) ד"ה עד שהתחיל, הביא כן מדברי הגר"ז שאם התחיל ההגדה אפילו את הכרפס יאכל בלא הבדלה, אומנם תמה הבה"ל דהא הוספה על הכוסות ע"י ברכה אינו מוזכר בכל הפוסקים כי אם בדברי הראבי"ה (סי' תקכ"ה) ואילו מפשטות הטור (סי' תע"ג) נראה דהרא"ש לא חש לזה, וא"כ כיצד נדחה האיסור לאכול קודם הבדלה דאיסור גמור הוא לכו"ע בשביל האיסור שלא לשתות בין הכוסות (ובפרט שאפשר דהראבי"ה גופא מודה הכא דמיירי בכוס הבדלה דאין כאן נראה מוסיף על הכוסות) ונותר בצ"ע לדינא, אמנם שמעתי הוכחה נפלאה לדברי הגר"ז מהא דפסק המשנ"ב (או"ח סי' רצ"ו ס"ג) דמי שאין  לו אלא כוס יין אחד וצריך לעשות עליו הבדלה וברכת המזון, אזי עדיף שיאכל בלא הבדלה ולא יפסיד את הכוס מברכת המזון, הרי לן דאע"ג שאיסור גמור הוא לאכול קודם הבדלה, אבל היכא שהאכילה נצרכת למצווה מותרת היא אף קודם ההבדלה.

[32] שו"ע תפ"ד משנ"ב סק"ד.

[33] מדברי המשנ"ב (סי' תע"ג סק"ד) נראה שאסור להפסיק באמצע ההגדה (ולכך השוכח הבדלה לא ישלימה באמצע ההגדה, אלא רק לכשיגיע לכוס שני) ועי' בשעה"צ שם (סק"ט) שהביא בזה דעת הרמב"ן במלחמות (פסחים קי"ז ע"ב) דמשמזגו לו כוס כוס שני והתחיל  במצוותו לשאול ולדרוש ביציאת מצרים אינו רשאי להפסיק ע"כ הרי דאסור להפסיק, ותמה שם בשעה"צ על החוק יעקב שכתב שלא מצא לדברי הלבוש והגר"א שהם מקור לדברי המשנ"ב שאסור להפסיק באמצע ההגדה.

[34] בגמ' שבת (קי"ז ע"ב) איתא ת"ר כמה סעודות  חייב אדם לאכול בשבת, שלש, רבי חדקא אומר ארבע, אמר רבי יוחנן ושניהם מקרא אחד דרשו "ויאמר משה אכלוהו היום כי שבת היום לה' היום לא תמצוהו בשדה" רבי חידקא סבר  הני תלתא "היום" לבר מאורתא ורבנן סברי בהדי דאורתא ע"כ (ופסק השו"ע או"ח סי' רצ"א ס"א כדעת חכמים דג' סעודות חייב לסעוד בשבת אחת בלילה  ושתים ביום)

[35] וכפי שכתב המגן אברהם (תמ"ד סק"ב) בשם המהרי"ל, ובאמת תימה הוא מה טעם השו"ע עצמו לא הביא עיצה זו, והא איהו גופא כותב (בסי' תס"א ס"ד) שאין יוצאין ידי חובת מצה במצה מבושלת, וכדכתב המשנ"ב (שם סק"כ) דאע"ג שישאר עליה תואר לחם וגם יש בכל פתיתה ופתיתה כזית אך נתבטל ממנה טעם מצה, וא"כ מדוע לא הביא  זאת השו"ע כאפשרות לצאת ידי חובת סעודה שלישית, ואפשר דס"ל כפי שהביא השעה"צ (תמ"ד סק"א) אחר דברי החיי אדם שנוהגים לצאת במצה מבושלת לסעודה שלישית, הביא את דברי המג"א שאין נוהגין כן, וכן הביא ביאור הגר"א דלדעת הרמב"ם אין לאכול מצה עשירה וכן מצה מבושלת אפילו קודם שעה עשירית, אלא דלדעת המשנ"ב (סי' תע"א סק"כ) שרי לאכול מצה מבושלת כיון שאין יוצאים בה ידי חבת מצה בליל הסדר וא"כ מדוע לא הובא זאת כאפשרות לסעודה שלישית, ואפשר דנהי שכתב השו"ע שאין יוצאים בה ידי חובת מצה בליל הסדר אך זהו דווקא לחומרא, אולם לאידך גיסא החומרא היא להתייחס לזה כמצה ולא לאוכלה ביום י"ד.

[36] כנפסק בשו"ע או"ח סי' רצ"א ס"ב משיגיע זמן המנחה דהיינו משש שעות ומחצה ולמעלה, ואם עשאה קודם לכן לא קיים מצות סעודה שלישית ע"כ והיא  מדברי התוספתא דשבת (קי"ח ע"א ד"ה במנחה מצילין מזון  סעודה אחת) "מכאן משמע דזמן  אכילה  שלישית בשבת היא מן המנחה ולמעלה, דלא כאותם שמחלקין סעודת שחרית ומברכין בינתיים".

[37] שיטת המאירי (פסחים י"ג ע"א) וז"ל ולענין מה  שצמצמו בשיעור זה לשתי סעודות ולא  הוזכרה סעודה שלישית, מפני שסעודה שלישית אינה אלא במנחה, ודחויה היא ביום זה מתות איסור מצה לדעתנו וכו' ומה שאנו צריכים לכך הוא לדעתנו שאין דנין סעודה שלישית אלא בדבר הטעון המוציא וברכת המזון רצה לומר בפת ע"כ וכן הזכיר בביאור הגר"א (או"ח סי' תמ"ד) מדברי הזוה"ק (פרשת אמור), וכן הזכיר הבאר היטב (סק"ב) וז"ל "של"ה הקו' בשם הזוהר כתב שרשב"י היה עוסק בתורה במקום סעודה שלישית (ועכ"פ הגר"א גופא מכריע כדעת המג"א וכפי שהביא דבריו במשנה ברורה לחלק סעודת שחרית לשתים), וכן הביא הערוה"ש (תמ"ד סק"ו) בביאור טעמו של רשב"י שיצא ידי חובה בדברי תורה, משום שאין חובה בשבת זו לסעודה שלישית ודימה זאת ליוה"כ דוודאי אין בה דין  סעודה שלישית, ה"ה בשבת שחלה בערב פסח.

[38] איתא בזוה"ק (פר' אמור דף צ"ד, צ"ה) ששאל רבי אלעזר את רשב"י אביו כיצד מקיימים סעודה שלישית בפת בערב פסח שחל להיות בערב שבת, הרי מצה אסור לאכול וחמץ כבר מהבוקר אסור לאכול, ואמר רשב"י לבנו שאמנם יש צורך בסעודה שלישית, ויש בה מעלה מיוחדת, עכ"ז "בערב פסח שחל בשבת נדחית סעודת מלך", כי א"א לקיימה עם פת, ובלי פת זה לא סעודה, וכלשונו "נהמא לא אשתכח משש שעות ולמעלה דסידורא דפתורא בלא נהמא לאו הוא סידורא". והובא שם "אמר רבי אבא הכי עביד ר"ש בזמנא דאסתלק סעודתא דשבתא מסדר פתוריה ואשתדל במעשה מרכבה והוה אמר דא סעודתא דמלכא דייתי למיכל גבאי", היינו, זו היא סעודת המלך שיבא לאכול אצלי. ומזה נלמד שלדעת רשב"י אין חיוב באכילת סעודה שלישית בשבת זו, והיא נדחית, כי לדעת רשב"י עיקר הסעודה זה בפת (והו"ד במג"א תמ"ד סק"ב).

[39] והאם ישייר מעט יותר ממזון ב' סעודות המצוצמם בכדי שיוותר לו לקיים ביעור בשבת נראה לדון מדברי הרמב"ם (פ"ג הל' חו"מ ה"ג) שכתב דאם חל י"ד בשבת מבער הכל לפני שבת ומשייר מזון כדי לאכול ממנו עד ארבע שעות ביום השבת, ומה שנשאר כופה עליו כלי ע"כ, וכבר תמה הרע"א (בהגהותיו לשו"ע) מה טעם ס"ל להרמב"ם דהוי מוקצה והא ראוי ליתנו לבהמתו, וכתב בתשו"ה (כרך ה' סימן קט"ז) דנראה  דס"ל להרמב"ם דבערב פסח שחל בשבת לא התירו החמץ אלא לאכילת אדם הצריך לו לסעודות  השבת ולא לשאר הנאות, ומה דתניא ע"פ שחל להיות בשבת מבערין את הכל מלפני השבת וכו' ומשיירין מזון שתי סעודות כדי לאכול עד ד' שעות, בדווקא הוא שצריך לבער הכל לפני השבת ולהותיר כדי מזון ב' סעודות בלבד, אבל לא התירו לשייר לצורך בהמתו מפני שכוונת כוונת לעשות את הביעור כולו בערב שבת, ומפני הדוחק לצורך אכילת שבת התירו כדי מזון שתי סעודות, ולזאת בגמר ד' שעות שכבר אסור לאדם באכילה ממילא אסור לכל שימוש והוי מוקצה.

[40] מנח"ש סי' י"ח או"ב.

[41] בשדי חמד (מערכת יום הכיפורים סי' א'  אות י') במי שאינו יכול לצום אלא צום אחד, או צום גדליה או צום יוה"כ האם נאמר דאין מעבירין על המצוות ויצום את צום גדליה אע"פ שמחמת כן יפסיד את צום יום הכיפורים, או שמא אין מצווה  דאורייתא נדחית מפני אין מעבירין של מצווה דרבנן.

[42] תע"ז סק"ה.

[43] תע"ז ס"א.

[44] שם סק"ו.

[45] פ"ו מה' חמץ ומצה ה"י.

[46] כן ביאר הגר"נ קרליץ, חוט שני פסח פי"ז ס"ק י"ג.

[47] הל"ש פסח פ"ט דבר הלכה אות פ"ז.

[48] שם אות פ"ו ושש"כ פנ"ד הע' ק"ל.

[49] וממ"ש הרמ"א בסי' תע"א ס"ב "וקטן שאינו  יודע שמספרין בלילה מיציאת מצרים מותר להאכילו (מצה), אין להוכיח שאין לו מצוות אכילת מצה בלילה ולזאת התירוהו באכילה מצה כל היום, דאף אי נימא דיש לו מצוות אכילת, אך כיון שאיסור אכילה מצה ביום י"ד אינו אלא איסור אזי קטן זה  עדיין לא בא לכלל האיסור.

[50] סי' ת"ס סק"ט.

[51] לדעת הגר"ז (הו"ד במשנ"ב תל"ג ס"ק מ"ג) אף בתי כנסיות ומדרשות בעינן לבדוק עם ברכה, אבל הערוה"ש מסיק דכיון שיסוד  הבדיקה  הוא מפני בל יראה שאין שייך בהקדש הלכך אין לברך על הבדיקה (ונוהגים לצאת מן הספק שמברך בביתו על הבדיקה ואחר שמסיים בדיקה בבית ממשיך בדיקתו בבית הכנסת על סמך ברכה שבירך בביתו, ועצה זו מובאת בדעת תורה למהרש"ם סי' תל"ד, אולם העי' בתשו"ה כרך א' סי' רפ"ז דשמא שני חיובים שונים הם מה שבודק בביתו הוא חיוב אחד ומה שבודק בביתו הוא מדין חובת הציבור ושמא אין  ברכה של זו פוטרת את זו).

להורדת PDF ערב פסח שחל בשבת וְשִׁנַּנְתֶּם

מאמרים נוספים

מובילים בשירות מובילים בכשרות